slide left slide right
Cal's rutine

Cal havde nogle daglige rutiner under hans kræftforløb og du har mulighed for at få et indblik i hans hverdag. Det skal understreges, at Cal og Chris´ tilgangsvinkel ikke er den eneste rigtige måde, men de har valgt at lade dig få indblik i deres rejse, som forhåbentlig vil inspirere dig i dit liv. Hvad enten du har kræft tæt inde på livet eller ønsker at være proaktiv. Nedenstående er et brev fra Chris til Cal.

Morgen rutine
Vågner efter 8-9 timers god søvn, hvilket er lig med 9-9,5 timer i sengen – det tager lidt tid at falde i søvn. Søvn er lise for kroppen og samtidig et tidspunkt, hvor immunforsvaret er meget aktivt og kæmper en effektiv kamp. Dit immunforsvar bliver i høj grad boostet via dine daglige rutiner med kosten, men det skal have tid til at fuldføre jobbet. Søvn er den ultimative føde for immunforsvaret og sindet.

Bryg en stærk Sencha eller Gykuro grøn te med Matcha. Lad den trække i 8-10 min og drik den inden for 1 time.

Efter din morgen te kan du overveje at gå en tur på 20-30 min. og her kan det være en god idé at tage endnu en kop te med. Bland teen med varm ved stuetemperatur i din termoflaske, så kan du drikke den undervejes eller når du når frem til din halvvejs markering. 20-30 minutters gang vil virkelig hjælpe kroppen og hjernen med at vågne især med tanke på hele tiden at supplere med melatonin. Der er god evidens for, at melatonin booster immunforsvaret og har direkte effekt på kræftceller. Det er bare en god måde at vække sindet og samtidig godt for dit fokus og humør i relation til dine morgen rutiner.

Tilbage fra morgen gåturen
Mens du forbereder din juice, så drik en kop te og overvej at spise et stykke ristet grovbrød (ikke brændt) med knust hvidløg (fra glas eller 4-5 knuste fed hvidløg på brødet) med gurkemeje (blend med olivenolie og sort peber).

Vi vil gerne tage din juice rutine til et nyt niveau i forhold til volumen. Vi vil lave nok juice til 3 store glas + 2 (500 ml) fyldte termoflasker. Du kan køre 2-3 gange juice i maskinen og tømme dem i termoflaskerne. Fyld dem til kanten og lad dem stå i 2-3 min så al luften ryger til tops. Skru låget på termoflaskerne og lad det flyde over. Det er meningen, så alt ilten kan fjernes. Stil termoflaskerne på køl. Herefter kan du lave endnu en omgang juice, som kan drikkes før og efter din træningssession om morgenen.

Vi skal lave så meget juice, at der er nok juice til 2-3 gange om dagen. Denne tilgang er den samme, som vi ønsker for grøn te og også gurkemeje og hvidløg. Det bliver store mængder juice, men det er også meningen, da målet er en større volumen. Vi taler om et halvt til et helt pund af de gode fødevarer såsom spinat, kål, brøndkarse, broccoli, selleri, blomkål, rødbede mm. Derfor er vi nødt til at købe store mængder fødevarer til juice hver anden dag, da fødevarerne efter 3 dage, vil have mistet friskhed. Det er også vigtigt, at du lærer at smide ting ud og at det er okay at gøre det. Dette er terapi og dit køkken er nu et laboratorium og et terapi rum. Det vil svine og nogle ting skal bare smides ud en gang i mellem.

10 min før du drikker det første glas juice eller 1,5 glas juice (eksempelvis når du er færdig med at juice og har puttet termoflaskerne på køl), kan det være en god idé at spise en håndfuld valnødder og en stor spsk. levertran. Husk at opbevare levertran og fiskeolie supplement i køleskabet sammen med knust hvidløg. Dette vil nedsætte mavetømningshastigheden (hvor længe det bliver i maven), hvilket muliggør en stabil og langsom tømning af mavens indhold videre i systemet. Det resulterer i en lavere stigning i blodsukker og reducerer dermed insulinsvaret.

Drik straks 1 eller 1,5 glas juice og hæld 1 stort eller 1,5 glas i en drikkedunk. Tag juicen med ud af døren. Smid redskaberne fra juice fremstillingen i en balje og lad det lægge i blød. BRUG IKKE TID PÅ AT RYDDE OP NU. Tag ud i naturen og powerwalk i 1 time. Kan gøres hvor som helst. (KISS – Keep It Simple Studpid). Når du når halvvejsmarkeringen efter 30-45 min, så tag en pause. Sæt dig ned i 10 min. Reflekter (måske med din iPod) og drik den juice eller te du har taget med på turen. Herefter sættes kursen hjem med yderligere 30-45 min powerwalk. Træningen vil åbne glukosetransportørerne i musklerne og hjælpe med at transportere næringsstoffer ind i cellen for at undgå store insulin udsving. Den ene times powerwalk vil resultere i et forbrug af musklernes sukkerlager (glykogen), hvormed dit næste måltid, når du kommer hjem, ikke vil skabe et stort udsving i insulinsvaret. Suppler din powerwalk med 3 x fitnesscenter med fokus på både kredsløbs- og styrketræning (Filmklip fra Cal´s træning bliver tilgængelig senere her på hjemmesiden).

Når du kommer hjem, så skal du spise dine havregryn med masser af bær, 1 spsk. kværnet hørfrø og en håndfuld (6-8) mandler eller valnødder. 2-3 timer senere skal du drikke juicen fra en af termoflaskerne, en snack med gurkemeje og hvidløg, en kop bær, en kop te og dine eftermiddags tilskud.
2 timer senere drikker du endnu en juice og overvej endnu en kop bær og en kop te.

Aften rutine
Vi skal bruge røde bønner og linser – put dem på den pande og varm dem. Smid dem i foodprocessoren og tilføj 2 kopper lyn tilberedt broccoli, 3 kopper spinat (lyn tilberedt 2-3 min), grønne bønner, lyn tilberedt kål og hvis muligt rosenkål. Det er et massivt ernærings boost. Tilføj en lille skål med olivenolie, gurkemeje og peber til blandingen. Du kan tilføje andre krydderier og hvidløg for at give det et ekstra pift.

Den anden vigtige ret laves ved brug af en varm pande. Varm olivenolie og sauter et stort løg, en stor kop forårsløg, tyndt skåret gulerødder og 8-10 fed knust hvidløg. Steg det i 5-7 ved moderat varme. Tilføj en god portion gurkemeje, peber og salt. Herefter tilsætter du en stor portion østershatte, giver dem 4-5 min og tilføj 3-4 kopper frisk spinat. Læg låget på lad det simre i 2-3 min. Fjern retten fra varmen og spis det gerne indenfor 10 min efter det er taget af varmen. Tilføj krydderier som du har lyst. Drik en kop te til maden.

1,5 timer efter aftensmaden, kan du tage en snack af bær og en juice. Det kan være en færdig produceret Acai juice og tag dine aften tilskud.

Husk at drikke 2-3 glas vand om dagen. Ja du skal meget på toilet, men sådan er det bare lige nu. Det bliver nærmest et deltids- eller fuldtidsjob at være på denne form for terapi, men jeg håber virkelig at vi kan samarbejde om det!



Kræft årsag til flest dødsfald

Igennem mange år har hjertekarsygdomme været den hyppigste dødsårsag i Danmark, men nylig statistik fra Sundhedsstyrelsen viser, at kræft nu er den sygdom, som er årsag til flest dødsfald i Danmark.

(Kilde: Kræftens Bekæmpelse). 

Bøger

Banner
+ (alm. trafik takst)

Designet af: chrismacdonald.dk ::